UX Writing – jak robić to dobrze?

Wyobraź sobie, że robisz audyt strony internetowej. Niby na pierwszy rzut oka wszystko jest w porządku. Architektura informacji – ok, dostosowanie strony do potrzeb użytkownika – na plus, intuicyjność, design i animowane bajery – checked.

Wczytując się w treść strony dopiero powolutku zaczynasz rozumieć co właściwie strona stara się sprzedać i kto jest jej targetem. Słowa opisujące kategorie, liczne synonimy i pojęcia czysto techniczne psują cały obraz produktu i w efekcie nikt nie wie o co chodzi.

Wniosek jest prosty – komunikacja do wybranego klienta wymaga zdecydowanej poprawy.

Czym jest UX Writing?

No i czy UX musi też umieć pisać? Wygląda na to, że tak. UX-Writing jest pisaniem więc też formą projektowania, ale na płaszczyźnie treści. To wszystkie słowa, dłuższe lub krótsze komunikaty, które sprawiają, że użytkownik wszystko rozumie, uśmiecha się i chce na daną stronę wracać. W związku z tym, że mam fioła na punkcie “czarowania słowem”, myślę, ze to chyba najistotniejsza “część” strony.

Jak robić to dobrze?

To lata czytania i pisania. To sztuka i nauka w jednym. Nie ma uniwersalnego przepisu na idealne projektowanie słowem – wszystko zależy od branży i targetu, ale mam kilka wskazówek, które jeśli pomogły mi, to pomogą też i tobie.

Krótko, zwięźle i na temat

Less is more. Zapamiętaj to, nie tylko w designie, ale i w komunikacie do użytkownika. Używaj jak najmniej słów, nie tracąc znaczenia. Pisząc zwięźle, upewniamy się, że każde słowo ma jakieś znaczenie. np. zamiast “Zanim skomentujesz tekst, najpierw musisz się zalogować” napisz “Zaloguj się, aby skomentować”.

Unikaj długich bloków tekstu

Użytkownik nie czyta tekstu. Użytkownik go skanuje. Możesz mu w tym pomóc twórząc niewielkie akapity tekstu (3-4 zdania max) i rozdzielaj je na bloki – tak, jak na przykład w tym tekście.

Unikaj podwójnych zaprzeczeń

Są po prostu zbyt długie, Podwójne negacje (np. zamiast nieprawda, że nie pójdę do kina napisz pójdę do kina. To wszystko to bełkot i niepotrzebne wydłużenie tekstu, które dodatkowo wprowadza czytelnika w konsternację i poświęcają więcej czasu na zrozumienie o co nam tak naprawdę chodzi. Podobnie ze zbyt “wysublimowanym” słownictwem. Pisz prosto 🙂 

Pamiętaj o konstrukcji i ułożeniu priorytetów zdania

Czasownik opisujący wartość dla użytkownika powinien znajdować się w pierwszej części zdania. Np. Zamiast dotknij elementu, aby zobaczyć jego właściwości napisz aby zobaczyć właściwości przedmiotu, kliknij tutaj.

Bądź konsekwentny

Jeżeli cały czas używasz zwrotu swojej aplikacji nie pisz nagle twojej aplikacji np. zmień ustawienia twojego konta. Albo kliknij, dotknij itp.

Unikaj technicznego, branżowego słownictwa

Nie wszyscy muszą korzystać z komputera na co dzień. Zamiast: błąd systemowy (kod nr 2234): wystąpił błąd uwierzytelniania napisz Błąd logowania: Wprowadzono nieprawidłowe hasło. I wszystko jasne.

Nie bój się cyfr

Zamiast pisać masz dwa nieodebrane połączenia napisz masz 2 nieodebrane połączenia.

Unikaj dat

Wyobraź sobie, że szukasz SMS-a sprzed dwóch dni. A teraz pomyśl jak bardzo byłbyś zdenerwowany, gdyby zamiast 12:48, wczoraj, piątek nagle pojawiłyby się sztywne daty typu 06.10.2018 r. Brzydkie, mylące i nikomu niepotrzebne.

Uważaj na “zabawne komunikaty”

Wiadomo, że to super sprawa i każdy z nas je lubi. Ale jeśli ten sam żart pojawia się w tym samym momencie, który widzę przy każdym odpaleniu aplikacji – jestem na nie. Pamiętaj też o dostosowaniu komunikacji do stylu produktu. Co innego napiszesz na stronie zajmującej się automatycznym system rozpoznawania mowy, a co innego na stronce sprzedającej “śmieszne” skarpetki.

Obrazki. Nie zapominaj o obrazkach!

Niezależnie od tego czy na co dzień jesteśmy słuchowcami, wzrokowcami, kinestetykami – przeglądając strony internetowe zawsze skanujemy je szybko i (tak naprawdę) często “bezmyślnie”. To obrazki przekazują nam o co chodzi, przykłady upewniają nas co i gdzie wpisać, a szybkie tutoriale pomagają nam zrozumieć działanie produktu.

To chyba na tyle. Jeśli chciałbyś porozmawiać o temacie, zapraszam do kontaktu przez maila lub LinkedIn’a

Artykuły do przeczytania:

– zebza.net
– UX Planet
– UX Booth
– medium.com
– karinaslezak.com – świetny poradnik!

Ilustracja: unsplash.com