Co to jest Scoping Session i jak może ci pomóc?

Masz pomysł na super produkt. Co dalej? Gdzie zacząć? Co jeszcze przemyśleć? I ile to wszystko ma niby kosztować? A co dopiero inwestorzy – pytań od nich może być naprawdę sporo. Gdzie szukać rozwiązania?

Scoping Session. To dwa magiczne słowa, które są w stanie uratować nawet kilka miesięcy bezsensownej pracy. A jeśli trafisz na deweloperów-naciągaczy, to jesteś jeszcze o sporo PLN-ów do tyłu. Zaznaczmy, że “sporo” – liczone w dziesiątkach tysięcy złotych. 

Więc, co to w ogóle jest?

Scoping session to spotkanie, które jest początkiem całego procesu zarządzania produktem. Wspólnie – szybko, konkretnie i maksymalnie kreatywnie – szukamy odpowiedzi na wszystkie najważniejsze pytania dotyczące planowania projektu, szacowania czasu jego wykonania, formy pracy, jak i formy jej przeglądu i “kontroli”. 

Czy scoping session przyda mi się tylko w przy tworzeniu aplikacji/strony internetowej?

Absolutnie nie. Forma spotkania jest na tyle elastyczna, że jest przydatną formą pierwszych rozmów na temat jakiegokolwiek produktu. Chcesz otworzyć firmę z nową linią kosmetyków? Może chcesz otworzyć kawiarnię albo… wybudować rakietę? Nie ma problemu. To znaczy, nie ma problemu, aby omówić czy warto i jak w ogóle do tego podejść 😉 

Co może się przydać?

Absolutnie wszystkie notatki, które zrobiłeś na temat swojego projektu do tej pory. Gotowe materiały na temat twojej wizji, researchu konkurencji, ulotki, skecze, makiety. Im więcej, tym lepiej! Jeśli jednak nie masz takich materiałow, bez obaw, coś wymyślimy.

Porozmawiamy o twoim pomyśle, oszacujemy czas i formę jego wykonania, a także wspólnie przejdziemy przez user flow (jeden z pierwszych etapów procesu UX-owego, którego zadaniem jest pokazanie ścieżek, jakimi użytkownik może przechodzić przez dany produkt/aplikację).

Ile to trwa?

Takie spotkanie zazwyczaj trwa od 2 do 4 godzin. Porozmawiamy też o user flow, o formie pracy, którą wybierzemy, o sposobie mierzalności projektu, a także o komunikacji, która jest niezwykle istotna. Scoping session daje również wgląd w praktykę i kulturę pracy. To świetny moment, aby sprawdzić, czy do siebie pasujemy i czy po prostu wzajemnie to czujemy. Po zakończeniu sesji klient otrzymuje odpowiednie oceny, w tym wszystkie materiały przygotowane na spotkanie z software housem.

Jakie informacje powinieneś mieć przed spotkaniem?

  • Dlaczego to robimy? (powinien być albo problem do rozwiązania, albo zupełna nowość na rynku, którą mogą pokochać twoi klienci)
  • Co dokładnie zamierzamy zrobić? (im bardziej szczegółowo, tym lepiej) 
  • Kiedy zamierzamy to zrobić? (ze wskazaniem wewnętrznych lub zewnętrznych ograniczeń czasowych)
  • Jakie są cele projektu?
  • Dlaczego to robimy?
  • Dla kogo jest stworzony?
  • Jakie są cele i założenia projektu?
  • Kto jest potencjalnym klientem i jak chcemy go pozyskać?

Gdy wszystkie materiały będą gotowe, z radością pomogę ci zorganizować spotkanie między tobą, a dobrym software housem, który bedzie zajmował się zmaterializowaniem twojego projektu i stworzeniem aplikacji/produktu/strony/wszystkiego co sobie wymarzysz.

Co dalej?

Czas na ocenę wszystkich czekających na nas zadań. Przygotowujemy MVP (Minimum Viable Product) – czyli produkt/usługa/oferta, która jest przygotowana do wprowadzenia na rynek możliwie minimalnym, najbezpieczniejszym sposobem. Czyli coś, co jest wystarczająco jasne, aby pokazać twoim potencjalnym klientom i sprawdzić jak na to zareagują. Więcej na ten temat możesz poczytać w fantastycznym artykule, który znajdziesz tutaj.

Czy Scoping Session to strata czasu?

Jasne, że nie. Już tłumaczę dlaczego. Musisz wiedzieć, że to spotkanie, które znacząco pomaga w uzyskaniu wymarzonych przez ciebie rezultatów w najprostszy i najszybszy sposób. Dzięki niemu upewniasz się, że projekt będzie dobrze zaprojektowany, zarządzany i prawdopodobnie dzięki temu odniesie sukces. Pomoże też dobrze zaplanować budżet i cały proces dalszej pracy. Warto pamiętać, że im szybciej omówi się dany produkt czy usługę, tym mniej będziemy musieli martwić się nim później. 

Jeśli masz więcej pytań – śmiało, pisz lub zadzwoń, porozmawiajmy (kontakt do mnie znajdziesz tutaj). Stworzymy dokładnie to, czego szukasz i na co czekają twoi potencjalni klienci.

Źródło: unsplash.com, structureddecisionmaking.org, netguru.com