projekt 52

[50/52] Top 5 książek o kosmosie cz.2

50 tydzień roku – dacie wiarę?! Czyli ostatni moment na wszelkie kosmiczne prezenty (część pierwszą znajdziecie [tutaj]). Rajstopy, jak widziałam, już kupione (uwielbiam Was!), zatem najwyższy czas na…

Top 5 książek o kosmosie! 🚀

1. Wszechświat w twojej dłoni – książka napisana przez ucznia samego Stephena Hawkinga. Coś dla początkujących, bez zbędnych tajemniczych pojęć i skomplikowanych astronomicznych tekstów. Dzięki książce:

·  zrozumiecie najważniejsze zjawiska kosmosu, które zostały zebrane w jedną, naprawdę ciekawą opowieść
·  zwrócicie uwagę na rzeczywiste, ale umykające drobiazgi i dowiecie się, że często to, co widzimy jest tylko w naszej wyobraźni

Zerknijcie na tę stronę i sprawdźcie fragmenty, są super! → http://otwarte.eu/landings/wszechswiatwtwojejdloni/

Wydawnictwo Otwarte, cena: 25-35 zł

2. W stronę nieba – zupełnie nieakademicki podręcznik, który pozwoli na utrwalenie wiedzy astronomicznej. Ciekawa, pozbawiona ekcyklopedycznych terminów, ale wciąż naukowa podróż pozwalająca na zrozumienie tego, co widzimy.

Gdybyśmy pomniejszyli Ziemię do wielkości jabłka, to nasza cywilizacyjna aktywność, poza sporadycznymi wypadami w kosmos, zawierałaby się w pokrywającej je skórce. My, przeciętni mieszkańcy Ziemi, wybiegamy poza tę granicę tylko wzrokiem, myślą i wyobraźnią…

·  poznacie przyczyny barw tworzonych przez ziemską atmosferę i kolory odległych mgławic, a także konstrukcje teleskopów, ich podstawowe cechy,
·  nauczycie się, jak określać orientację płaszczyzny orbity Ziemi, odnajdywać na niebie planety i inne znane obiekty,
·  dowiecie się, jak samodzielnie wyznaczyć grubość ziemskiej atmosfery, kształt orbity Księżyca, promień orbity Wenus oraz kształt naszej Galaktyki,
·  poznacie historię powstawania Ziemi, ziemskiego życia i metody odkrywania planet spoza Układu Słonecznego.

Wydawnictwo PWN, cena: 30-40 zł

3. Na własne oczy – pierwsza książka tego samego autora. Sporo informacji o planetach, gwiazdach i właściwej obserwacji nieba. Dzięki niej dowiecie się:

·  czy można doświadczalnie stwierdzić, że Ziemia jest kulą?
·  czy mapy Księżyca zmieniły się od czasów Jana Heweliusza?
·  dlaczego gwiazdy migocą?
·  skąd się biorą srebrzyste obłoki?
·  jak obserwować Słońce?
·  czy Księżyc w ogóle się obraca, skoro wciąż widzimy tę samą jego połowę?

Wydawnictwo PWN, cena: 30-40 zł

4. Carl Sagan – Kosmos

Sagan to profesor astronomii i nauk kosmicznych w Laboratorium Badań Planetarnych w Cornell University. Pisze o kosmosie całkiem swobodnie – można więc uznać książkę za kolejną kosmiczną, łatwo przyswajalną opowieść. Dużo ciekawostek – od starożytnej Biblioteki Aleksandryjskiej po pochodzenie materii, wszelkich gwiazd i planet, a także nas samych. Trochę o najnowszych odkryciach dotyczących życia poza Ziemią czy nawet ewentualnym istnieniu istot pozaziemskich. Jeśli szukacie przewodnika po kosmosie, również o zjawiskach nieoczywistych – śmiało, zapraszam do lektury.

Wydawnictwo: Zysk i S-ka, cena: 45-55 zł

5. No i oczywiście crème de la crème, czyli Jeszcze krótsza historia czasu Stephena Hawkinga.

Przyznam się, że sama jeszcze nie przeczytałam tego dzieła, a mocno się do niego przymierzam już od kilku dobrych miesięcy. Chyba jednak czas porzucić wszelkie obawy, ubrać się na galowo, zrobić kakałko i na kilka dobrych godzin bezczelnie rozsiąść się na kanapie.

Książka już dawno weszła do kanonu literatury popularnonaukowej. Hawkinga chyba nikomu przedstawiać nie trzeba. Nasz legendarny naukowiec zdecydował się na opisanie wyników bieżących badań, od najnowszych odkryć w teorii strun po fascynujące osiągnięcia w poszukiwaniach jednolitej teorii wszystkich sił natury: Podobnie jak poprzednie wydania książki – a może nawet w większym stopniu – Jeszcze krótsza historia czasu będzie dla niespecjalistów przewodnikiem po aktualnych tematach badań, odkryciach oraz poszukiwaniach tajemnic natury i sekretów kryjących się w zakamarkach przestrzeni i czasu.

Wydawnictwo Zysk i S-ka, cena: 25-35 zł

No i chyba tyle. Jeżeli macie jakieś swoje kosmiczne cuda – dajcie znać w komentarzu. Podejrzewam, że ta lista tak łatwo się nie zamknie!

Do zobaczenia w księgarni, sciskam 👋